fredag 19 oktober 2012

Höstfisket

Fisket har rullat på den här veckan med långt mellan huggen men det har blivit fina fiskar dom få gånger det huggit! Har ökat på mitt PB 2 gånger så måste säga att jag är mer än nöjd!

Har kört 4 pass den här veckan med följande resultat.

Söndag: 6.8 kg (PB), 4 kg, 2.4 kg
Måndag: 0!
Onsdag: 5.35 kg
Torsdag: 8 kg (PB), 3.6 kg, 2.6 kg, 8 kg - (SAMMA GÄDDA)


Nu kanske ni funderar, vadå samma gädda?

Joo, klockan 9 idag så högg det rejält på en bondtrollad Drummel tail. Efter en fin fight så kunde en gädda på 103 cm och 8 kg prick landas! Den satt lite illa krokad så var tvungen att klippa av en krok och lämna den i gäddan då jag inte ville rycka sönder någon gälbåge på fisken. Efter en stund i vattnet kunde jag släppa den och den simmade iväg. Fortsatte trolla och landade 2 gäddor till under 2 timmar.
Klockan blev 11 och då högg det rejält igen, på precis samma ställe som 8an högg på! Kände att det var en bättre fisk och när den kom till båten så såg jag att den kunde vara störst idag. "Ska jag få två PBn på samma dag tänkte jag?" Vore för bra att för att vara sant...

Gälgreppet satt fint och efter avkrokning så var det dags för vägning och mätning. Vågen stannade precis som sist, prick 8 kg! Okej tänkte jag, 103 cm var den med. Hmm... När jag lyfte upp fisken för att släppa tillbaka den i vattnet igen så känner jag att de är något vasst inne vid gälarna så jag kollar in i gapet på den och vad ser jag där?... Jo en avklippt krok! Samma gädda har alltså tagit samma bete samma dag och på samma plats 2 timmar efter!

Så ännu ett bevis på att C/R verkligen fungerar! Lyckades pilla ut kroken som hade släppt lite grann nu och gäddan fick simma tillbaka utan krokar i munnen denna gång.

Bilderna är väl sådär, var själv i båten idag med. Men på filmerna från dom olika tillfällena så ser man ett kännetecken hos fisken, under gälen uppe mot ryggen så hade den svarta fläckar, på båda sidorna. Syns tydligt på filmen.

Så för er som inte tror på min historia så får ni kolla på filmen ;) Lyckades hålla telefonen upp och ner första releasen så ser lite tokigt ut!


5.35 kg 



8 kg 103 cm




Svarta fläcken!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar