söndag 18 november 2012

Trögt fiske men nöjd endå!

Igår 04.50 så ringde väckarklockan, det var dags för fiske! Allting var packat och klart så var bara kaffe som skulle kokas sen satte jag mig i bilen och bar iväg.

Har sålt beten till en filur som bjöd ner mig på en dags fiske i hans hemmavatten i Sandviken. 
Väl framme i Sandviken så letade jag mig till honom och vi hälsade och packade in ALLA hans prylar, det är tur man har kombi. Med nedfällda säten så fick vi in allt och åkte ner till hamnen. Snackade lite om hur dagens fiske skulle läggas och vi skulle börja fisket på ett ställe som brukar vara hett. 

Dock var inte det stället särskilt hett idag så vi åkte vidare på sjön. Vi stannade upp vid en kant där vi hittade betesfisk och började dänga. Efter bara några kast så sög de till i spöt för mig, en fisk på ca 6 pannor landades och fotades sen fick den simma tillbaka!

Kanonstart! Idag blir det full fart tänkte man, men så blev de inte. Vi for vidare och la undan spinnspöna och började flötestrolla. Åkte fram och tillbaka vid en kant som höll mycket betesfisk och några hugg hade vi men alla spottade sillarna innan vi lyckades kroka någon. Dagen gick och gick och gick, lyckades landa två snipor med spinnspöt under flötestrollingen men inget mer. Fan va segt sa vi, och inte nog med det så blåste det riktigt ordentligt nu! Vid klockan 12.00 åkte vi tillbaka till våran första kant där vi flötestrollade och ankrade upp.

Jag laddade en drummel tail med ett päronbly i beteslåset och på andra kastet kände jag att en rejäl tyngd i andra änden på linan, var just inget hugg. Bara en tyngd. Gjorde mothugg och då började den röra lite på sig. Men efter en odramatisk "tråkig" fight så kom fisken till ytan. 
Håvade, avkrokade, vägde, mätte och lite fotosession, det var en fin gädda på 8.76 kg och 110 cm. 
Nytt PB för mig! 

Vi fortsatte fiska vidare och Erik som varit fisklös hela dagen fick landa två gäddor. Jag tog ytterligare en snipa innan vi begav oss hemmåt!

Tack till Erik som bjöd ner mig på fisket, hans förtjänst att man fick lyfta sitt PB ytterligare i år! Så hoppas de blir fler turer med denna herre!



~6 kilos med en drummel som fått en 9" relax paddel som svans. 

 8,76 på "Pb betet" 3 Pb'n i år på det betet!


Nöjd kille! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar